Musikhistorien är full av osjungna hjältar. Inte minst de fantastiska musiker som i det dolda bidragit till några av vår tids största artister och deras framgångar.
Här har vi listat 10 okända musiker bakom pop- och rockhistoriens klassiska sound. Det är på tiden att världen lär sig namnen på dessa hjältar.
10. Herbie Flowers
Sessionsmusikern Herbie Flowers är mannen bakom den klassiska baskompet till Lou Reeds hit ”Walk On The Wild Side”. För jobbet erhöll han av producenten David Bowie den astronomiska summan av 17 pund.
9. Ray Jackson
På Rod Stewarts jättehit ”Maggie May” från 1971 spelas det häftiga mandolinsolot av Lindisfarne-medlemmen Ray Jackson. Som tack för hjälpen fick Ray 15 pund OCH man glömde dessutom att inkludera hans namn på skivomslaget. För att strö ytterligare salt i såren användes en DJ från Radio 1 för att ”mima” mandolinspel när Stewart framförde låten i tv-programmet ”Top Of The Pops”, vilket gjorde att en hel generation popfans trodde att det var en DJ som spelade även på skivan.
8. Steve Gregory
Steve Gregory. Känns namnet bekant? Inte? Ändå var det han som spelade det underbart känsliga saxofonsolot på George Michaels hit ”Careless Whisper”. Den erkända studiomusikern har dessutom spelat med bland annat Rolling Stones och Fleetwood Mac, och idag hittar man honom i bandet Pastiche Band som går att hyra in till bröllop, fester, logdans och företagsevent.
7. Al Kooper
När Tom Wilson producerade Bob Dylans magiska album ”Highway 61 Revisited” tog han med sig en ung gitarrist vid namn Al Kooper till studion för att se och lära. Under inspelningarna av ”Like a Rolling Stone” hade de övriga musikerna problem att få till soundet för gitarrsolot, varpå den orutinerade ynglingen tog mod till sig och föreslog ett orgelsolo istället. ”Du är gitarrist, inte organist. Glöm det.”, skall Wilson enligt uppgift replikerat. Sedan gick han ut för att svara i telefonen. Då passade Kooper på att testa sin idé, och hur det slutade vet vi vid det här laget. Idag räknas orgelsolot som en milstolpe i rockhistorien.
6. Raphael Ravenscroft
Raphael Ravenscroft var musikern bakom det otroligt kända saxofonsolot på Gerry Raffertys megahit ”Baker Street”. Han medverkade även på inspelningar och konserter med bland andra Pink Floyd, ABBA, Mavin Gaye, Daft Punk och Duffy. Ravenscroft dog i oktober 2014 av en hjärtattack, endast 60 år ung.
5. Billy Preston
När Beatles spelade in albumet ”Get Back” gick det så hett till att både George och Ringo lämnade inspelningen. De gick med på att återkomma då George fick igenom sitt krav att få ta med sig en vän till inspelningen. Vännen var keyboardisten Billy Preston. Han stod bland annat för det enorma pianosolot på titelspåret ”Get Back”, och har därefter ofta kallats för den femte Beatlen.
4. David Mason
Mer Beatles. Det omisskännliga trumpetsolot på ”Penny Lane” framfördes av David Mason, en trumpetare/flygelhornist från The Royal Philarmonic Orchestra. Hans medverkan på låten har beskrivits av Beatles producent Sir George Martin som ”unikt och något som aldrig tidigare prövats i popmusiken”.
3. Hilda Woodward
När Liutenant Pigeon spelade in hitlåten ”Mouldy Old Dough” gjorde man det i sångaren Rob Woodwards vardagsrum. De lät Rods mamma Hilda spela piano på låten. Något de knappast behövde ångra. Låten blev etta i England och 1972 års näst bäst säljande låt i hela Storbritannien. Än idag är låten den brittiska pophistoriens enda listetta som haft mor och son i samma inspelning.
2. Clare Torry
Vi avslutar med två Pink Floyd-låtar. På albumet ”Dark Side Of The Moon” tog producenten Alan Parsons in sångerskan Clare Torry. Efter att man försökt med allt från bibelläsning, till NASA-astronauters prat på låten ”The Great Gig In The Sky” fick Clare chansen. På totalt bara två tagningar satte hon vad som betraktas som ”världens mest berömda ordlösa sånginsats”, och för besväret erhöll hon 30 pund.
1. Dick Parry
Engelsk proggrock när den var som allra bäst! Saxofonisten Dick Parrys spel på Pink Floyds ”Shine On You Crazy Diamond” har gått till pophistorien. Han skiftar från barytonsax till tenorsax och beatet ändras från 6/4 till 12/8 vilket ger illusionen att låtens tempo fördubblas. Magiskt!