Klubbarna i Sverige använder sociala medier för att nå ut till alla sina supportrar. Men vilka klubbar i SHL är egentligen störst på sociala medier? I denna lista kommer ni att få svaret på denna fråga.
För att inte göra det allt för komplicerat kommer denna lista bestå av siffror som är hämtade från SHL-klubbarnas Facebook-sidor. En del klubbar har både att man kan gilla och följa deras Facebook-sida, medan en del endast har att man kan följa deras sida.
En följare är mer eller mindre samma som en person som gillar. Så rangordningen är efter antal följare, eftersom det är den högsta siffran hos samtliga klubbar. En person som följer en Facebook-sida, gillar även sidan.
Eftersom vi i nuläget inte vet vilken 14:e klubb som kommer spela i SHL nästa säsong, består denna lista av 13 lag.
13. Timrå IK – 18.000 GILLA och 20.000 följare
På en 13:e plats hittar vi Timrå IK. 20.000 följare på Facebook.
12. Linköping HC – 19.000 GILLA och 21.000 följare
LHC har inte varit speciellt framgångsrika inom hockeyn och kanske är det som bidragit till att man inte är större på sociala medier än vad man är? Lite mer framgång och det kanske kan bli ändring på detta.
11. Växjö Lakers – 25.000 följare
Med tanke på antalet invånare i staden så kan 25.000 följare på Facebook ses som bra. Men kanske att man växer på mer kommande åren om man fortsätter gå starkt?
10. Örebro Hockey – 27.000 följare
Örebro har många fler invånare än många på denna lista. Men att locka folk till hockeyn kanske inte varit deras starka sida. På sociala medier är man inte ens topp 10.
9. Modo – 25.000 GILLA och 28.000 följare
Örnsköldsvik-klubben Modo placerar sig på en niondeplats på denna lista.
8. Rögle BK – 30.000 följare
Rögle är det lag i Skåne som gått bäst på hockeysidan under de senaste åren. Men på sociala medier är man efter Malmö Redhawks, vilket det finns en naturlig förklaring till när Ängelholm är så pass mycket mindre när det kommer till både storlek och antal invånare.
7. Malmö Redhawks – 31.000 GILLA och 32.000 följare
I storstaden Malmö är det framförallt fotbollen som har det stora fokuset. Hockeyn är långt efter, vilket också märks på sociala medier om man ställer sporterna mot varandra.
6. Skellefteå AIK – 35.000 GILLA och 39.000 följare
Skellefteå är ingen stad med många invånare direkt, så därför är det givetvis svårare att utmana på allvar när det kommer till sociala medier. Men 39.000 följare på Facebook är bra för denna klubb. Det kan ingen ta ifrån.
5. Luleå Hockey – 53.000 GILLA och 53.000 följare
Luleå Hockey har en trogen publik. 6150 platser i arenan och det är 99% av dessa platser som fylldes under säsongen 2023/2024. En större arena behövs här.
4. HV71 – 68.000 följare
HV71 är en av flera klubbar som lyckas hyfsat bra med sina fem SM-guld. Och på sociala medier är man rätt stor, men både en bra bit till lagen bakom och framför kan man väl ändå säga.
3. Leksands IF – 83.000 GILLA och 83.000 följare
Leksand är kanske en av klubbarna som man tänker sig vara störst på sociala medier. Men siffrorna visar någonting annat. 83.000 är givetvis en bra siffra, men frågan är om man inte skulle med lite mer ansträngning kunna få in ännu fler? Det känns som det bor Leksingar över hela Sverige.
2. Färjestad BK – 86.000 GILLA och 86.000 följare
Ishockeyklubben från Karlstad, Färjestad BK, är på en andraplats på denna lista med 86.000. En bra siffra, men samtidigt långt efter ettan.
1. Frölunda HC – 131.000 GILLA och 131.000 följare
Frölunda har inte bara flest publik på sina hockeymatcher. Man är även störst på sociala medier. En bit över 100.000 är verkligen imponerande siffra.