Årets Julklapp har sedan 1988 utsetts av det av Svensk Handel ägda företaget HUI Research (tidigare kallat Handelns Utredningsinstitut). I denna lista redovisar vi samtliga – mer eller mindre lyckade – utnämningar av Årets Julklapp.
Enligt HUI ska Årets Julklapp leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:
• Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
• Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
• Produkten ska representera den tid vi lever i
Vem minns inte klassiker som wokpannan 1990, internetpaketet 1996, pokersetet 2005, eller, inte minst, haveriet från 2019; mobillådan?
Hur många av Årets Julklapp kommer du ihåg?
1988 – Bakmaskin
Först ut i raden av HUI:s utnämningar av Årets Julklapp var Bakmaskinen. Den idag obegripliga manicken blev dock ingen succé utan fick reas ut i butikerna efter jul.
1989 – Videokamera
I slutet av 80-talet utvecklas tekniken för att spela in egna videor på VHS. Under 80-talets sista år utsågs därför videokameran till Årets Julklapp i Sverige.
1990 – Wokpanna
När 80-tal övergick till 90-tal tog intresset för asiatisk mat fart i Sverige på bred front. Restauranger med mat från Thailand och Indien etablerades liksom sushibarer. Wokpannan blev ett måste i många hem och därför naturligtvis även utsedd till årets julklapp 1990.
1991 – CD-spelare
CD-spelaren revolutionerade musikspelandet i de svenska hemmen, och blev därför utsedd till Årets Julklapp 1991.
1992 – TV-spel
I början av 90-talet ökade spelkonsoler som Nintendo och Sega i popularitet, vilket gjorde att TV-spelet utsågs till Årets Julklapp 1992.
1993 – En doft (parfym)
Punktskatten på lyxprodukter som choklad och parfym togs bort vilket ökade försäljningen av skönhetsprodukter som t.ex. parfym.
1994 – Mobiltelefon
Mobiltelefonen var ännu inte var mans egendom. Epitetet yuppienalle levde fortfarande kvar, men den tekniska utvecklingen har gjort mobilen tillgänglig för fler och den finns på mångas önskelistor den här julen.
1995 – CD-skiva
Under 90-talet tog ett nytt format för att sälja musik fart och skakade om musiksverige. Vinylskivorna packades ner till förmån för den nya, heta CD-skivan.
1996 – Internetpaket
I mitten av 90-talet inleddes en ny era för mänskligheten när internet blev något som började dyka upp i var mans hem. 1996 blev också de populära internetpaketen Årets Julklapp.
1997 – Elektroniskt husdjur
Det elektroniska husdjuret, i synnerhet Tamagotchin, var en fluga som slog igenom snabbt och försvann ungefär lika snabbt.
1998 – Datorspel
1998 var året då digitala spel tog steget från TV:n in i den allt mer attraktiva datorn.
1999 – Bok
Bokförsäljningen ökade till följd av att nyöversättningen av Bibeln, Bibel 2000, släpptes.
2000 – DVD-spelare
DVD-spelaren blev allt mer tillgänglig, priserna sjönk och utbudet av såväl hårdvara (spelare) som mjukvara (filmer) ökade.
2001 – Verktyg
Hushållens konsumtion av byggvarurelaterade produkter och verktyg har ökade. En ny typ av byggvaruhandel – så kallade gör-det-själv-varuhus (GDS-varuhus) – växte fram i Sverige sedan slutet av 1990-talet. Svensken satsade tid och pengar på sitt boende, illustrerat inte minst av höga tittarsiffrorna för TV-program som TV4s Äntligen Hemma.
2002 – Kokbok
Vid årsskiftet 2001/2002 sänktes momsen på böcker i Sverige från 25 procent till 6 procent. Sänkningen medförde att priserna på böcker föll med närmare 10 procentenheter, vilket innebar ett kraftigt uppsving för den svenska bokhandeln. Under året ökade dessutom sortimentet av böcker kopplade till mat- och dryck.
2003 – Mössa
Mössan valdes för att symbolisera en allt populärare sport- och fritidshandel. En hälsotrend drog genom Sverige som inte enbart inspirerade tomten att fundera på ett sundare liv.
2004 – Platt-TV
Under 2004 översteg för första gången försäljningen av platta TV-apparater försäljningen av tjocka. Elektronikhandeln var under året också en av de detaljhandelsbranscher som har utvecklades starkast.
2005 – Pokerset
2005 gick tomten och blev pokerhaj. Pokersetet hade sitt ursprung i upplevelsekonsumtionen –pokersetet hade attraherat och engagerat människor sedan många år tillbaka.
2006 – Ljudbok
2006 års utnämning av Årets Julklapp speglade det då nyfunna och växande intresset för det nya bokformatet – ljudboken.
2007 – GPS-mottagare
GPS-mottagaren gick på kort tid gått från att vara en dyr och svårhanterlig pryl som mest användes av yrkeschaufförer till att bli en av elektronikhandelns verkliga storsäljare.
2008 – Upplevelse
2008 var första gången som HUI inte utsåg en produkt till Årets Julklapp utan en tjänst, eftersom dessa blivit en allt vanligare del av konsumtionen. Tjänstenäringen spåddes att framöver bli ett vanligt inslag i detaljhandeln.
2009 – Spikmatta
Du kommer hem efter en hektisk och stressig dag och din kropp är tom på energi. Du känner ett behov av att gå ner i varv, slappna av och öka välbefinnandet. 2009 blev året då spikmattan tog steget in i många svenskars hem och försäljningsökningarna blev ett faktum
2010 – Surfplatta
Den digitala kommunikationen hade blivit en viktig del av många människors vardag. Som symbol för den mobila och uppkopplade trenden var surfplattan Årets Julklapp 2010.
2011 – Färdigpackad matkasse
E-handeln började utvecklas starkt och började nu sprida sig till andra branscher än de traditionellt framgångsrika. De färdigpackade matkassarna fick sitt riktiga genombrott och fick därmed fart på den länge mycket begränsade näthandeln med mat.
2012 – Hörlurar
En av förutsättningarna för att kunna ta till sig informationen i den mobila vardagen är att man kan höra den. Med ett par hörlurar har konsumenten möjlighet att nyttja de tjänster som lanserade i form av exempelvis film- och musiktjänster, träningsappar eller ljudböcker.
2013 – Råsaftcentrifug
Årets Julklapp 2013 tog fasta på den kombinerade mat- och hälsotrend som kunde ses i Sverige, där allt fler ville laga kvalitativ mat från grunden.
2014 – Aktivitetsarmband
Aktivitetsarmbandet började bli efterfrågad och blev en symbol för den hälsomedvetna konsumenten som vill dela med sig av sina framgångar till andra.
2015 – Robotdammsugare
Intresset för hemmet var stort och allt fler satsade på sina hem. Konsumenterna såg också tid som en bristvara och sökte verktyg som underlättar vardagen.
2016 – VR-glasögon
VR-glasögonen visade att vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik. Samtidigt lever vi i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer.
2017 – Elcykel
Elcykeln speglade de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm. Elcykeln gick på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Under 2017 infördes även en elfordonspremie som satte fart på försäljningen.
2018 – Återvunnet plagg
Det återvunna plagget – plagg tillverkade i återvunnet material eller second hand – var ett uttryck för de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångade en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.
2019 – Mobillåda
Mobilen hade under det senaste decenniet gett upphov till den kanske snabbaste beteendeförändringen i människans historia. Många funktioner har på ett positivt sätt revolutionerat vardagen, men de svenska konsumenterna hade nu på allvar börjat reflektera över vad som händer med vår sömn, våra relationer, vår koncentration och vår psykiska hälsa när mobilen fått en dragningskraft som ständigt pockar på.
2020 – Stormkök
Till följd av coronakrisen accelererade utomhustrenden kraftigt under 2020 och besöken på vandringsleder och fjälltoppar slog nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid året 2020 utgjorde för svenskarna.
2021 – Evenemangsbiljett
2022 – Det hemstickade plagget
2023 – Sässkapsspelet
År 2023 var det sällskapsspelet som utsågs till Årets julklapp. Intresset för spel har ökat, och de senaste åren har försäljningen av sällskapsspel fördubblats. På många pubar är quiz en återkommande höjdpunkt och på caféer hittar man ofta en hög med brädspel att fördriva tid med.