
Du har förmodligen redan hört det hundratals gånger – sökmotoroptimering är ett viktigt marknadsföringsverktyg, men vet du varför? Det enkla och korta svaret är – det gör din webbsajt mer synlig, vilket innebär att sajten får mer trafik och fler möjligheter att konvertera potentiella kunder till kunder.
Är du fortfarande inte helt övertygad? Här delar SEO-byrån Topdog med sig av sju anledningar varför du bör satsa på sökmotoroptimering!
7. Det organiska sökresultatet – webbsajtens primära trafikkälla
Vi svenskar gör 50 – 70 miljoner sökningar i Google dagligen. Ungefär 10 procent av dessa sökningar görs av användare som har kreditkortet i handen och är redo att klicka hem en vara. Många av dessa sökningar är garanterat relevanta för dig och ditt företag.
6. 97 procent av svenskarna söker efter information
I princip alla internetanvändare använder idag Google till att söka efter information, oavsett ålder, kön och yrke. Det finns dessutom inget som antyder att antalet sökningar kommer att minska i framtiden. Särskilt inte när sökmotorerna med hjälp av de teknologiska framstegen och röstsök alltmer integreras i vår vardag. Utnyttja svenskarnas informationstörst och skapa SEO-texter som svarar på deras frågor.
5. Användare har förtroende för det organiska sökresultatet
Sökmotoranvändare litar mer på sökmotorernas organiska sökresultat än Google Ads. Det innebär att konverteringsfrekvensen för sajter som syns i det organiska sökresultatet i genomsnitt är högre än för de som satsar på Pay Per Click-marknadsföring. Genom att synas i toppen för de sökord som användaren använder ökar webbplatsens förtroende.
4. Sökmotoroptimering är lönsamt
Genom att sökmotoroptimera din sajt behöver du inte betala för varje klick till din sajt som sökmotorn genererar. Det måste du däremot göra vid kontextuell annonsering och Adwords-kampanjer.
3. Marknadsför dina produkter i rätt ögonblick
Med hjälp av sökmotoroptimering kan du marknadsföra dina produkter till människor i när de letar efter dem. Du behöver alltså inte avbryta användaren i det hen gör, utan du dyker upp när användaren behöver dig och din produkt. Du behöver dessutom inte bearbeta användaren på samma sätt som vid vanlig annonsering eftersom hen själv definierar sitt behov och letar sig fram till dig. Hos Topdog kan du läsa mer om sökmotoroptimering och hur du lyckas med ditt SEO-projekt.
2. Öka varumärkeskännedomen
Oavsett om användaren klickar sig vidare till din sajt eller inte ser hen din sajt i sökresultatet. När användaren har gjort en del sökningar och sett din sajt i flertalet av dem, kommer hen sannolikt att koppla samman ditt företag med de ämnen hen söker på – varumärkeskännedomen ökar. Det resulterar i att sannolikheten att användaren klickar sig in på din sajt i framtiden och köper din produkt ökar.
1. Lär känna marknaden och dina kunder
Med hjälp av SEO kan du även lära känna dina kunder och förstå hur och varför marknaden förändras. Den data som du samlar in i samband med att du förbättrar hemsidans SEO kan ge dig värdefulla signaler kring användarnas beteenden.