
Trots vårt avlånga lands relativa futtighet när det kommer till den internationella spelplanen har Sverige ändå lyckats göra ett namn för sig bland konsumenter världen över.
Svenska varumärken som IKEA, H&M och Volvo är extremt välkända vart du än vänder dig i världen, och har haft en oerhört stor påverkan på världsmarknaden och mänsklighetens utveckling. Det är spännande att ett så litet land kan påverka så mycket. Som svensk är det ju också uppmuntrande, att man i denna stora värld kan som svensk åstadkomma så mycket.
Här har vi i samarbete med en av våra partners listat fem av Sveriges populäraste varumärken ute i vida världen.
Volvo och Autoliv
Volvo behöver nog ingen vidare beskrivning då det inte bara är ett av Sveriges mest välkända märken, utan också ett av världens. Autoliv är kanske lite mindre välkänt, men har ändå haft en betydande roll för bilbranschens utveckling. Företaget fokuserar på att skapa säkerhetsprodukter till bilar som säkerhetsbälten och relaterade sensorer, vilket inte är så konsumentinriktat. Ändå har företaget gjort ett namn för sig som ett av Sveriges mest välkända märken.
IKEA
IKEA är väl kanske det bästa exemplet på ett välkänt svenskt varumärke. Nästan alla i hela världen vet vad IKEA är för företag, vilken typ av tjänst de erbjuder, samt var någonstans det kommer ifrån. IKEA har nästan blivit en del av svensk kultur, åtminstone i den bemärkelsen att många andra länders ända interaktion med svensk kultur är genom IKEA-varumärket. IKEA är totalt verksamt i 43 olika länder med 328 varuhus och 149 000 anställda enligt siffror från 2015, vilket gör det till ett av världens största möbelföretag med stor marginal.
Det intressanta med IKEA är att det första folk tänker är den unika maten som erbjuds där världen över. IKEA har lyckats introducera svensk husmanskost till stora delar av världen. Det finns också en mer klassisk mataffär i de flesta varuhusen, där du kan köpa lite av allting. Oftast är det varor som är unika och som bara hittas på IKEAs hyllor.
EA Digital Illusions CE
När det kommer till spelmarknaden så finns det också gott om exempel, oavsett om vi snackar om kasinorelaterad mjukvara eller vanliga spel som avnjuts av såväl unga som vuxna. Sverige är hem till exempel Digital Illusions CE, även känt som EA Dice, vilket är ett av världens ledande spelföretag. De har bland annat skapat Battlefield-serien, Need For Speed-serien och Medal of Honor-serien. Alltså ett mycket fruktbart företag med flera instanser av produkter som påverkat hela världen i sin succé. På så sätt har Dice gjort ett namn för sig internationellt.
NetEnt
Förutom datorspel erbjuder Sverige även flera kända spelutvecklare inom online casino-spel. Kasinospelsmjukavara är någonting vi i Sverige har hållit på med ända sedan det fanns i princip. Vårt land var ju ett av de första icke-amerikanska länder som verkligen omfamnade den tekniska utveckling som kom som en följd av datorns intåg på konsumentmarknaden. På grund av detta var vi också ett av de första länder att börja utveckla olika sorters mjukvaror, vilket också innefattade utvecklingen av kasinomjukvara. Dessutom har teknisk kompetens länge varit vanligt i Sverige, vilket gjort att den ganska ingenjörsintensiva processen att skapa kasinospel gått förhållandevis lätt. NetEnt är väl det mest välkända exemplet. Det är ett företag som påverkat och förändrat kasinoindustrin för alltid med sin banbrytande mjukvara. Deras resa som kantas av innovation efter innovation fortsätter än idag.
H&M
H&M är en av världens största butikskedja för kläder. Företaget har varit med om många kontroverser, däribland påståenden att företaget uppmuntrar barnarbete, översexualiserande av kvinnor och annat tvångsarbete. Ändå så är det ett väldigt lyckat bolag, som överträffat bokstavligt talat alla andra i sin bransch. Man kanske kan säga att detta gjorts på ett omoraliskt sätt, med dåliga arbetsförhållanden i tredje världen, samt odokumenterade kemikalier i klädesplagg, men detta förändrar inte faktumet att H&M är oerhört framgångsrikt. Om vi nu ska vara stolta över detta företag som svenskar går väl att diskutera, men det är återigen en marknadssuccé från Sverige.