
Inget företag kan bli framgångsrikt utan sina anställda. Personalen är en samling oerhört viktiga kugghjul för att alla typer av affärsrörelser ska fungera smidigt, effektivt och vara lönsamt.
För bara 20-30 år sedan var detta i många fall en ganska enkel uppgift, eftersom de anställda var nöjda med att få en lönecheck i slutet av månaden och det satt i ryggmärgen att man alltid skulle göra sitt bästa på sin arbetsplats vad som än hände.
Idag däremot, ställs det högre krav på oss som företagare eller chefer eftersom en anställd som inte känner sig uppskattad eller inte utvecklas på sin arbetsplats antagligen kommer att söka sig en ny anställning inom kort. Att utbilda nyanställda tar värdefull tid som minskar produktiviteten, och därför bör du lära sig så mycket som möjligt om den tekniska termen Employee engagement.
Här får du de bästa tipsen för att behålla din personal och göra dem så produktiva som möjligt.
7. Var lyhörd
Lyssna på din personal, och visa dem att du uppskattar och värdesätter deras åsikter. Du har förhoppningsvis anställt dem för deras kompetens, så visa att du litar på dem och deras idéer.
6. Ge dem utvecklingsmöjligheter
Ge dem möjligheter att växa inom ditt företag. När dina anställda känner att de får utvecklas kommer de att vara motiverade och vilja bidra till att företaget blir framgångsrikt. Om de däremot känner att de kommer att stå och stampa på samma ställe de kommande 30 åren kommer de inte att göra mer än nödvändigt, eller byta arbetsplats.
5. Bygg team
Få dina anställda att känna sig som en viktig komponent i en större helhet, att allas arbetsuppgifter hänger ihop och att deras prestationer påverkar sina kollegor – såväl positivt som negativt.
4. Var tydlig
Var tydlig med vilken identitet du vill att företaget ska förmedla, och att dina anställda är medvetna om konceptet de bör följa. De egenskaper du vill ska vara ert varumärke ska vara tydliga riktlinjer för personalen som är verksamhetens ansikte utåt.
3. Var ett föredöme
Var dina anställdas främsta exempel på hur du vill att saker och ting ska skötas. Du kan t ex inte begära att dina anställda ska vara serviceinriktade om du inte visar dem respekt och omtanke. Behandla dina anställda som du vill att de ska behandla era kunder.
2. Sätt upp mål
Ge personalen ett mål med mindre delmål under vägen, och visa din uppskattning när dessa nås för att hålla motivationen och produktiviteten på topp.
1. Belöna
Finn ett sätt att mäta produktivitet och effektivitet inom ditt företag. Om det handlar om försäljning är det enkelt, men samma belöningssystem som företag brukar använda för sina säljare går faktiskt att anpassa till förvånansvärt många områden. Gör en intern tävling med någon typ av pris eller förmån till vinnaren. Alla gillar att bli uppmärksammade för ett väl utfört arbete.