Det finns otaliga marknadsföringsstrategier och det kan verka omöjligt att hitta rätt i djungeln. Innan du väljer är det viktigt att du ser över vilka alternativ som finns samt vad som är bäst för ditt företag. En av de allra viktigaste strategierna är sökmotoroptimering – SEO.
I denna artikel kommer vi i samarbete med en av våra partners gå igenom vilka fördelar SEO-marknadsföring kan ge ett företag.
Vad är SEO?
Just nu är SEO en av de mest populära marknadsföringsmetoderna och det är inte så konstigt eftersom det fungerar så pass effektivt. Det kan ta flera månader innan du märker av något resultat men det är väl värt det att vänta.
SEO-marknadsföring förbättrar kort sagt företagets rankning i olika sökmotorer som till exempel Google.
Ju högre upp på listan som din hemsida syns ju fler personer klickar sig in på den och uppmärksammar de produkter och/eller tjänster som ditt företag erbjuder. Dessutom får du fler konverteringar och högre intäkter när din hemsida rankas högt.
Hur kan ett SEO-företag förändra ditt företag?
1. Alla använder sig av sökmotorer som Google varje vecka, om inte varje dag. Faktiskt är det tusentals personer som googlar varje minut. Med hjälp av ett SEO-företag kan du säkerställa att fler personer hittar fram till din hemsida och i sin tur dina produkter och/eller tjänster.
2. De allra flesta ignorerar betalda annonser och väljer istället en hemsida som dyker upp organiskt i en sökning. Det vill säga en av de första sidorna under de betalda annonserna. En gedigen SEO-kampanj kan leda till att din hemsida visas organiskt i ett sökresultat.
3. Nuförtiden är SEO ett måste för de allra flesta företag. Speciellt nya företag satsar hårt och mer än hälften av alla företag rapporterar att de kommer att satsa mer på SEO-kampanjer.
4. Även lokala företag behöver en SEO-kampanj, men självklart bör den vara anpassad efter ett lokalt företag. Användare som gör lokala sökningar besöker oftast butiken eller kontoret inom 24 timmar eftersom de aktivt söker vad ditt företag erbjuder. Att synas högt upp i sökmotorerna är något som alla företag numera eftersträvar.
5. Konverteringsgraden för SEO är extremt hög om du jämför med traditionell marknadsföring. Vanligtvis ligger konverteringsgraden för traditionell marknadsföring på cirka 1,7%, för SEO är den här siffran så pass hög som hela 14,6%.