Swish har tagit Sverige med storm under de senaste åren. Appen, som tillåter användare att sömlöst skicka pengar till andra användare på mindre än en minut, är numera ett utav Sveriges främsta företag och dess utsträckning fortsätter att växa.
I den här artikeln berättar vi i samarbete med en av våra partners om fem saker du troligen inte visste om app-fenomenet Swish.
1. ”Har du Qasha?”
Appens passande namn har inte alltid varit självklart. Innan det perfekta namnet beslutades så diskuterades även namn så som Qasha, Swapp, och Cashmo – namn som liknar de amerikanska apparna med samma funktion. Till slut landade ändå utvecklarna på det namn som idag är ett kärt hushållsnamn och legitimerat verb i svenska ordboken: Swish.
I en kommentar om att appens välkända namn däremot kan vara svårstavat skriver dock Swish-affärsutvecklaren Anders Edlund bara att ”kärt barn har många namn, inte sant?”.
2. Säkrare spel på casino med Swish
En bransch som snabbt plockade upp betalappens smidighet är casinobranschen där du idag, med hjälp av Swish snabbt och smidigt kan göra insättningar på onlinecasinon och bettingsajter. Det som är bra med dessa casinon är att de har större säkerhet då svenska casinon med Swish uttag nämligen måste ha en svensk spellicens. Den svenska spellicensen infördes 2019 och har satt stort fokus på konsumentskyddet för spelarna. Därför kan du känna dig trygg när du spelar online om sajten använder Swish som betalningsmetod.
3. Hett bland butiksförsäljare
När Swish först introducerades användes det först och främst som ett alternativ till tidskrävande banköverföringar mellan privatpersoner, och bankerna själva. Idag används det dock till mycket mer.
Numera kan man se Swish-skyltar i butiker nere på stan, och många onlinebutiker har även börjat använda tjänsten i sina digitala kassor. I vissa religiösa sammanhang har appen dessutom helt ersatt kollektboxarna. Appen har alltså gjort det mycket smidigt för dem som glömt plånboken hemma!
4. Sveriges mest hållbara varumärke
Swish som varumärke har för fjärde året i rad krönts till Sveriges mest hållbara digitala varumärke, enligt svenska folket. Varje år görs en studie utav Sustainable Brand Index som är Sveiges största oberoende studie. Där får svenskar tycka till om hållbarhet på marknaden, och Swish har tagit första platsen bland cirka 1500 deltagande varumärken. Varje märke bedöms utav 1000 respondenter.
Detta är inte det enda fina priset som Swish har vunnit. Under våren 2022 blev det även utnämnda till Årets Techföretag utav Tech Business Awards Sweden. Motivationen för priset beskriver hur Swish har blivit ”en folkrörelse” och att appen ”radikalt förändrat förutsättningarna för Sveriges medborgare”.
5. Humanitär hjälte
Förutom att göra transaktioner mellan personer enklare så har Swish även gjort det enklare för människor att bry sig om världen. Idag kan vem som helst swisha en summa till en fond eller projektarbete utan att behöva skriva ner alla sina bankdetaljer på ett papper och skicka in med posten. Faktum är att under 2022 har Swish hjälpt svenska befolkningen att skicka in nära 500 miljoner till Ukraina – alltså en halv miljard kronor!
Dessutom kan man såklart göra argumentet att Swish har hjälpt oss hålla smittspridningen låg under pandemin då man bättre har kunnat genomföra affärer med social distans tack vare appen. Detta i sig är ett slags humanitärt hjälpmedel som går ett steg djupare än att dela restaurangnotan på ett smidigt sätt.