Strax efter klockan 10 på förmiddagen den 14 april 1927 lämnade den första serietillverkade personbilen Volvos fabrik i Lundby på Hisingen i Göteborg. Sedan dess har motor-Sveriges flaggskepp nummer ett producerat en mängd oförglömliga modeller – har du koll på de mest klassiska?
Vi är superglada att kunna bjuda på denna härliga lista över tidernas mest klassiska Volvo-modeller, signerad ingen mindre än Anders Tengner, legendarisk musikjournalist, författare och bilentusiast.
Så ta ett par minuter och njut av några av svensk bilindustris allra stoltaste stunder i form av Volvos mest oförglömliga bilmodeller.
10. Volvo 940
940-serien utvecklades ur 740-modellen och tillverkades 1991-1998. Den markerade slutet för bakhjulsdrivna Volvo, något som entusiaster har som krav på sin Volvo. Serien har gott rykte som pålitlig eftersom den till stora delar byggde på väl beprövad teknik.
9. Volvo 160
Amazonen hade inte funnits i lyxversion. De vassare Sport och GT erbjöd bara marginella skillnader. 140 fick däremot en lyxversion med helt egen, förlängd front och sexcylindrig motor, B30. Inredningen var av läder och karossen smyckad med extra kromlister. 160 blev snabbt en populär bil för högre tjänstemän. Den ersattes 1976 av 260.
8. Volvo 140
Ersättaren till Amazonen lyckas inte slå sin föregångare i nostalgisammanhang. När den lanserades 1966 var det en mycket modern bil med skivbromsar runt om, och karossformen var så tidlös att den i stora drag behölls i efterföljande 240-serie. Idag står 1972 års modell, gärna den lyxiga Grand Luxe, högst i kurs. Det var första året med kort växelspak och den snyggaste grillen.1974 blev sista året, och modellen känns igen på de gigantiska, utstickande kofångarna.
7. Volvo 740/760
Sossecontainern är en symbol för 1980-talet. Modellen kom först i lyxutförandet 760 1982, men det blev en enklare 740 två år senare som blev folkbilen nummer ett. 740 var en orgie i raka, kantiga linjer, men också en pålitlig slitvarg. Kombiversionen 745 var den praktiska familjens förstaval.
6. Volvo 262
Egentligen ett misslyckande, men Volvo 262 är så frän att den måste vara med. I grund och botten en italienritad, taksänkt och omdesignad 260 (lyxmodellen av 240) med V6:a som dränktes i lyx och försågs med vinyltak. AC, läder, elhissar, farthållare och centrallås var överdådigt 1977. Merparten av de drygt 6000 bilarna gick på export, men den var så dyr att de tänkta konkurrenterna körde om så de smällde i plåten.
5. Volvo Duett
Syskonbil till PV:n som fanns 1953-1969, men efter A-stolpen upphörde likheterna. Duetten (två bilar i en), blev både familjefaderns och hantverkarens bästa vän. Det stora skåpet svalde i stort sett hur mycket last som helst. Duetten blev en favorit hos Televerket, SJ, Vattenfall och polisen, som använde den som hundbil. På sjuttiotalet mötte de flesta EPA-traktordöden och de fina exemplar som överlevt stiger i pris.
4. Volvo PV
Folkhemsvolvon nummer 1. Trots en rad bilmodeller sedan 1927 blev det Volvo PV 444 som satte svenska folket på hjul efter kriget. Första årsmodellen kom 1947 och tillverkningen upphörde, som modelländrade 544 (1957) år 1965. PV:n var en förminskad jänkare av tidigt 40-talssnitt, men med enkel och pålitlig mekanik blev den en populär trotjänare. Uppskrämda sportar gjorde bra ifrån sig i rallysvängen. Idag står en röd Sport av sista årsmodellen högst i kurs.
3. Volvo 240/260
Volvos verkliga slitvarg med en historiskt lång produktion mellan 1975-1993, men 240-serien byggde i stort på 140 från 1967. Kantig och tuff, lagom stor och närmast outslitlig. Kombiversionen 245 var länge Sveriges mest sålda bil, men det var i turboutförande från och med 1984 som 240 verkligen imponerade. 1978 kom en GT-version som är eftertraktad. Fanns i början i både 2 och 4-dörrarsutförande men 2-dörrars bortrationaliserades 1984. Lyxversionen 260 hade starkare motor, skinnklädsel och mer krom. 240 är än idag en vanlig bruksbil i trafiken, men priserna på fina exemplar stiger. En verklig klassiker!
2. Volvo P1800
En helgonförklarad sportvagn som lika gärna kunde toppa listan. Pelle Pettersons bedövande vackra karosslinjer står i en klass för sig. Vid premiären 1961presenterades den nya B18-motorn i just P1800, en maskin som skulle bli legendarisk. De två första årsmodellerna byggdes av Jensen i England, men kvalitetsproblem tvingade fram en flytt till Göteborg 1963. Modellen är Volvos enda TV-stjärna. Roger Moore rattade en pärlvit i Helgonet 1962-1969. Modellen fick ett kombisyskon i P1800ES 1971-73 då eran tog slut. Sedanmodellens sista år var 1971.
1. Volvo Amazon
Inget snack om saken. Amazonen är inte bara den bästa, utan också den snyggaste Volvon som byggts. Det är också en av de verkliga legenderna från fabriken på Hisingen, en tuff bil för vanligt folk. Amazonen debuterade 1957 och tillverkades ända till 1970, utseendemässigt nästan oförändrad, men på detaljnivå byttes nästan allt ut under produktionstiden. 1962 kom en populär kombiversion och 1967 lanserades den vassa 123GT. De flesta svensksålda bilar hade standardmotorerna B16A, B18A eller B20A, men 122 Sport fick vässade motorer med dubbla förgasare och som tillbehör även elektrisk överväxel.