Det finns säkert hundratals bilmärken som ej längre existerar. Allt från experimentbilar som gjordes i en handfull exemplar, till mindre märken i länder som Norge, Polen, Kanada, Kina osv osv. Bilmärken som vi knappt hört talas om, och/eller som aldrig sålts i Sverige.
Denna lista handlar om omtalade bilmärken som de flesta av oss sett, eller åkt i, eller vet att våra föräldrar eller mor- och farföräldrar faktiskt ägt, men som nu tyvärr ej tillverkas längre.
Här är 12 klassiska bilmärken som försvann.
12. NSU
Firman som ursprungligen tillverkade stickningsmaskiner grundades 1873. Sju är senare flyttade man till nya lokaler i NeckarSUlm. Efter diverse turer där NSU bl.a samarbetat med Fiat samt ett världskrig som ställde till saker och ting, återupptog NSU biltillverkningen under 50-talet då bl.a den populära modellen Prinz såg dagens ljus. 1969 köptes NSU upp av Volkswagen och blev en del av Audi. 1977 rullade den sista NSU-bilen ut från fabriken i Neckarsulm och ännu idag används fabriken som nu tillverkar Audi-bilar.
11. Borgward
Det tyska märket Borgward tillverkades mellan 1890 och 1963. Mest känd blev modellen Isabella som var en vacker och snabb familjebil som blev många svenskars favorit i slutet av 50- och början av 60-talet. Nyligen startade grundarens sonson Christian Borgward företagt igen och tillverkar stadsjeepan BX7 i fabriker i Peking, Kina.
10. SAAB
Trollhättans stolthet, tillika Jerry Seinfelds favoritbil, är given på denna lista. Flygplanstillverkaren Svenska Aeroplan Aktie Bolaget började tillverka bilen SAAB 92 år 1947. ALLA svenskar har nån gång åkt i en SAAB. Även om det fortfarande tydligen dyker upp en och annan bil i Kina som ser ut som en SAAB, så hävdar vi att det ej längre tillverkas ”äkta SAAB:ar” längre.
9. Hillman
I Coventry, England började år 1907 cykeltillverkaren William Hillman bygga bilar. Firman köptes upp av Humber som köptes upp av Rootes, som köptes upp av Chrysler. Efter flera turer försvann sedan Hillman som bilmärke 1976. Dock tillverkades Hillman Hunter i Iran (!) under namnet Paykan ända fram till 2005.
8. Simca
Franska Simca (en förkortning av Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile) tillverkades mellan 1934 och 1979. Vid slutet av 50-talet var Simca faktiskt Frankrikes näst största biltillverkare. 1964 tog amerikanska Chrysler över aktiemajoriteten och började använda sin femhörniga logo på bilarna. 1977 slutade Chrysleräventyret med konkurs och Simca såldes till PSA-koncernen vilka bytte namn på bilarna till Talbot, ett märke som sålde uselt och försvann några år senare.
7. Triumph
Vem har inte drömt om att åka ”till Paris i en sportbil med en sval bris i sitt hår”? Triumph TR2 är i så fall vårt val. Biltillverkningen startade 1923 och pågick ända till 1992. Efter många turer ägs idag namnet Triumph av BMW, så vem vet… Vi kanske får se detta klassiska sportbilsmärke återuppstå lika som BMW gjort med Mini?
6. Hudson
En till jänkare som tillverkades mellan 1909 och 1957. Under flera år på 1920-talet var Hudson USA’s tredje mest sålda bilmärke efter Ford och Chevrolet. Då Hudson saknade resurser att komma med nya modeller varje år lika som GM, Ford och Chrysler, tappade man försäljning. Man gick ihop med Nash och försökte lansera en ny liten modell vid namn Jet. Då det blev en flopp försvann märket Hudson för alltid 1957.
5. Austin
En till Brittisk legend som tillverkades mellan 1905 och 1989 och blev till efter att Herbert Austin startade eget då han fick sparken från Wolseley’s biltillverkning. År 1952 gick Austin ihop med Morris och blev British Motor Corporation (BMC). Sexton år senare gick man samman med Leyland och bildade British Leyland. Förutom Austin hade man under andra världskriget även tillverkning av flygmotorer och flygplan. Efter ett uppköp av Vanden Plas i början av 50-talet började man även bygga sportbilar under namnet Austin-Healy.
4. DKW
DKW (Dampf Kraft Wagen) drevs vid starten 1916 av en ångmotor (damp). Redan 1932 blev DKW en del av Auto Union Deutsche Industri (AUDI) och 1965 slutade man använda namnet DKW då det blivit för mycket förknippat med små tvåtaktsdrivna bilar. DKW var en mycket populär bil i hela Europa.
3. Reo Speedwagon
Men, är inte det en amerikansk rockgrupp ? Jovisst, men de tog sitt namn från denna klassista amerikanare. Reo Speedwagon tillverkades mellan 1915 och 1936. Man kan nog säga att detta var föregångaren till vår tids ”jägarbil”då de flesta som byggdes hade ett mindre lastflak där bak. Efter 1936 tillverkade man enbart olika versioner av lastbilar.
2. Studebaker
Redan 1902 började bröderna Henry och Clemens Studebaker tillverka bilar i sin vagnsfabrik i Indiana. Femtio år tidigare startade men tillverkning av så kallade ”prärievagnar” vilka även användes under både amerikanska inbördeskriget och första världskriget. Mellan 1902 och 1904 drevs Studebakers bilar av elmotorer och därefter av bensinmotorer. Under 50-talet tillverkade man vad som anses vara USA’s vackraste bil under namnet Studebaker Hawk. Tyvärr försvann detta bilmärke också pga den stenhårda konkurrensen från framförallt de tre stora (Ford, GM och Chrysler).
1. Tucker
Solklar etta på vår lista är bilen som skapades av galningen/visionären Preston Tucker, som odödliggjordes av Jeff Bridges i långfilmen ”Tucker – A Man And His Dream”. Innan diverse juridiska omständigheter tvingade fabriken att stänga hann man med att tillverka endast 51 exemplar av sin enda modell Tucker 48 även kallad ”Torpedo”. Vem vet hur dagens bilar hade sett ut och fungerat om Preston hade lyckats fortsätta med sina visioner och innovationer.
Fina bilar 🙂