
Har du någon gång suttit med din webbplats framför dig och undrat hur du ska tänka när du skriver texter till din sajt? Då är den här listan något för dig. Här hittar du 8 tips för att skriva riktigt bra SEO-texter.
Vill du veta mer om hur du kan förbättra din sajts innehåll? Klicka dig vidare till Topdog. Där hittar du mer information och kan få den hjälp och det stöd du behöver för att ta din sajt dit du vill.
Google är världens mest använda sökmotor. Bara i Sverige görs det över 50 miljoner sökningar dagligen, vilket innebär att Google är den huvudsakliga källan som vi svenskar utgår ifrån när vi tar oss fram på nätet. Det innebär att du i princip måste sökmotoroptimera din sajt och skapa bra innehåll om du vill nå fler besökare, sprida ditt budskap och öka din försäljning.
Betald annonsering och sociala medier i all ära, men inget slår den mängd trafik som världens mest använda sökmotor kan generera!
8. Skriv för användaren inte sökmotorn
Ett vanligt misstag som många gör när de skriver texter i syfte att ranka högre i exempelvis Google är att tänka för mycket på att anpassa texten till sökmotorn och inte till användaren. När du skapar en text bör du fokusera på användarna. Försök att sätta in dig i deras situation och fråga dig själv om det du skriver är relevant för användaren och hens intentioner.
7. Gör en sökordsanalys
Innan du ger dig i kast med att skapa innehåll till din webbsajt måste du veta hur användarna använder Google och vad de söker på. De ord och termer som människor använder när de söker efter något kallas nyckelord eller keywords. För att skapa innehåll som genererar trafik behöver du undersöka vilka ord dina besökare använder för att hitta din sajt och ditt innehåll, för att sedan anpassa innehållet därefter.
6. Planera texten
Du kan enkelt underlätta skrivprocessen genom att skapa en översikt över vad texten ska innehålla och hur den ska vara strukturerad. Översikten kan exempelvis innehålla en lista över punkter som ska vara med, rubriker och sökord.
5. Skriv långa texter
En undersökning gjord av SEMrush har visat att det finns en korrelation mellan en texts längd och den mängd trafik den får. Enligt undersökningen får långa texter (över 3 000 ord) ungefär tre gånger så mycket trafik, fyra gånger så många delningar på sociala media och fyra gånger så många länkar än kortare texter (ca 900 till 1 200 ord). Det är dock inte nödvändigtvis textens längd som är skälet till att den rankar högre, utan dess innehåll. En lång text ger läsaren mer kött på benen och anses därför vara en bättre resurs ur Googles perspektiv. Det är alltså ingen idé att skapa en intetsägande och repetitiv text bara för texten ska bli lång.
4. Skriv långa huvudrubriker
Textens huvudrubrik (H1) har en större betydelse för hur mycket trafik en text får än många tror. Den ska vara klickvänlig, väcka intresse, innehålla minst ett sökord och beskriva textens innehåll. Det är med andra ord en konst att skriva bra rubriker, men något alla kan lära sig.
Även H1:ans längd har betydelse. En lång H1:a leder i genomsnitt två gånger mer trafik till sajten via Google än en kort. Dessutom genererar en lång huvudrubrik dubbelt så många delningar i sociala medier och leder till fem gånger så många länkar. Statistiskt sett är det bäst om huvudrubriken innehåller minst 14 ord.
3. Använd underrubriker (H2:or och H3:or)
Sökmotorer gynnar läsbarhet allt mer, därför är det viktigt att jobba med styckeindelningar och underrubriker. En svårläst text utan stycken och underrubriker gör att användaren inte orkar läsa vidare och hen trycker snabbt på bakåtknappen. Många tydliga underrubriker gör det lättare att scrolla igenom texten och få en överblick över dess innehåll. Se även till att namnge dem på ett sätt som gör att läsaren snabbt får information om vad som väntar. Om du utformar en del underrubriker som frågor och sedan besvarar dem i stycket under, kan texten få extra trafik från Google.
2. Använd punktlistor
Listor är populärt bland Googles användare, inte bara som en antydning i huvudrubriken utan även i själva texten. Genom att lägga in punktlistor din text blir den mer lättöverskådlig och läsbar vilket gynnas av Google. På så sätt ökar sannolikheten att den genererar värdefull trafik till din sajt, får många delningar i sociala medier och fler länkar till sig.
1. Se till att texten är unik
Något som definitivt kan sänka din hemsidas position i Google är om samma innehåll finns på flera sidor eller URL:er. Det är därför mycket viktigt att textens innehåll alltid är unikt. Undvik att kopiera andras texter och ta bort eller skriv om texter som liknar varandra.