Rysk bilindustri är inget man förknippar med design och fart, och de flesta av oss känner förmodligen endast till Lada bland landets biltillverkare. Här kommer en lista på 12 bortglömda konceptbilar från Sovjet som bevisar att den gamla enpartistaten en gång i tiden var minst sagt innovativ vad gäller bildesign.
Det är närmast chockerande att se hur de gamla kommunisterna tog ut svängarna bakom järnridån, långt från omvärldens ögon. Varför denna samling udda fordon inte blev några storsäljare finns det många teorier om. Det enda vi kan vara säkra på är att formgivarna på bland annat Ford, GM, VW, Mercedes, Fiat och Toyota INTE har glömt dessa modeller…
12. Moskvich-G2

Denna racerbil designad av I.A. Gladilin och I.I. Okunev, byggdes 1956 och noterades för inte mindre än tre sovjetiska hastighetsrekord på långväga racing. Endast två byggdes, och båda demonterades för reservdelar 1963.
11. Laura

I januari 1982 beslutade Dmitrij Parfenov och Gennadij Hainov att skapa en egen bilmodell, handgjord ner till minsta detalj. Bilen fick mycket beröm av bland andra Michail Gorbatjov och uppvisades vid flera internationella utställningar, utan att någonsin bli massproducerad.
10. YUNA

Ingenjören och bilentusiasten Yuri Algebraistov konstruerade under åren 1969-1977 denna bil, som lovordades och vann flera utmärkelser vid internationella utställningar. Totalt byggdes bara två exemplar och en av dem finns kvar idag.
9. NAMI Okhta

Denna konceptbil erbjuder sju sittplatser där andra och tredje sätesraderna är flyttbara, medan fronten kan vridas 180 grader. Den bakre sitsen kan dessutom vikas till ett praktiskt bord. Rena rama science fiction-konstruktionen i gamla Sovjet.
8. Istra

Denna bil var försedd med automatisk växellåda, en bränslesnål dieselmotor, samt luftkonditionering som standard. Projektet tog sig dock aldrig längre än till ritbordet. Prototypen finns idag undangömd i en övergiven rysk industrilokal, vilket kanske är lika bra.
7. Gaz-Aero

Gaz-Aero skapades 1934 av designern Alexei Nikitin och var den unga ingenjörens studentuppsats med titeln ”Automobil aerodynamik och effektiviseringar”. Karossen var av metall – ramen av trä!
6. Pobeda-Sport

Podeda-Sport vann totalt tre sovjetiska racingmästerskap (1950, 1955, samt 1956), och var den första riktigt framgångsrika sportbilen från den gamla kommuniststaten.
5. Pangolina

Ännu en hemmabyggd sportvagn, skapad av ingenjören Alexander Kulijgin 1980 med stor framgång. Bilen finns idag att beskåda på museum.
4. ZIS-112

Utformningen av denna bil var utan tvekan uppseendeväckande när det begav sig. Ett nästan sex meter långt, och 2,5 ton tungt tre-sitsigt monster med rund kylargrill och en enda strålkastare. Bilen byggdes 1951 och deltog i flera tävlingar, men togs ur drift 1955 och hamnade slutligen på skroten.
3. Belka

Endast en enda prototyp gjordes av denna fula lilla bil, trots att den – tro det eller ej – mottog positiv kritik från de flesta håll. Sju år efter att projektet lades ner 1954, dök Chevrolet upp med sin Corvair Greenbrier, klart inspirerad av Belkan.
2. VNIITE PT

På 50-talet föreslog ett flertal sovjetiska experter att man behövde ta fram en särskild bilmodell avsedd att tjäna som taxi. Och mycket riktigt, 1962 utfärdade ministerrådet en plan för utvecklingen av en minibusstaxi. Endast ett fordon byggdes då produktionen ansågs olönsam.
1. Gaz-Torpedo

Denna raketinspirerade skapelse såg dagens ljus 1951. Bilen blev, till skillnad från vad man skulle kunna tro, kvar på prototypstadiet på grund av att den inte var tillräckligt snabb. Gaz-Torpedo finns idag utställd på museum.