Nyhetsbrev är ett bekant koncept för de flesta. Men vad är det egentligen bra för? För dig som inte riktigt sett poängen har vi här listat 10 saker du bör veta om nyhetsbrev.
Är det svårt att skapa ett bra nyhetsbrev? Egentligen inte. Det viktigaste att tänka på är innehåll och layout. Fokusera på att skapa matnyttiga nyhetsbrev som faktiskt har något att säga. Väldesignade nyhetsbrev har dessutom en högre öppningsfrekvens, varför det är extra viktigt att lägga tid på utformningen.
Känner du att du inte klarar av uppgiften själv? Då kan du alltid anlita en duktig copywriter och designer som skräddarsyr innehållet åt dig. Idag finns det gott om sådana experter på marknaden. Att söka sig till en specialist innebär visserligen alltid en kostnad, men i de flesta fall lönar det sig. Resultatet är att du skapar en bra image och medvetenhet hos mottagarna.
Vill du hellre göra ditt eget nyhetsbrev kan du dock med fördel ta del av nedanstående lista!
10. Digitalt marknadsföringsverktyg
Ett nyhetsbrev är ett digitalt marknadsföringsverktyg som sänds via mejl av företag och organisationer till olika typer av intressenter. Dock handlar det inte om ett vanligt informationsbrev. Tvärtom, ett nyhetsbrev innehåller intressanta och välskrivna textstycken som kan vara av värde för mottagaren. En av dess starkaste sidor är att det ger möjligheten att skapa en medvetenhet hos intressenter och kunder.
9. Öka din webbtrafik
I många fall ökar nyhetsbrevet trafiken till företages webbsida. Vad sker när ett nyhetsbrev sänds iväg? Mottagarna blir i de flesta fall intresserade av innehållet och väljer att besöka företagets sida.
8. Snabbt
Nyhetsbrevet är känt med sina snabba utskick – hur lång tid tar det att skicka ut ett e-mejl? Endast en sekund. Ja, så lång tid tar det att sända ett nyhetsbrev. Det är lätt, effektivt och snabbt. Dessutom bestämmer du själv antalet mottagare. Ett nyhetsbrev kan skickas från ett tiotal till miljontal prenumeranter. Det är upp till sändaren.
7. Billigt
En låg kostnad – sändaren har ingen kostnad för försändelse, papper eller tryck vilket gör nyhetsbrevet till en billig kommunikationskanal som dessutom är miljövänlig.
6. Skapar kundlojalitet
En äkta lojalitetsbyggare – genom att bilda en önskad image och förmedla rätt budskap kan nyhetsbrevet skapa lojalitet, något som i princip alla verksamheter strävar efter.
5. Effektiv säljkanal
En bevisad bra och effektiv säljkanal – få andra kommunikationskanaler har kraften att nå ut till så många av målgruppen för att sälja produkter och tjänster
4. Rationalisering
Genom att skicka ut nyhetsbrev rationaliserar företagen en annars tung process av effektiv kommunikation med kunder och intressenter.
3. Text & design
Ett bra nyhetsbrev fokuserar på bra innehåll och design – nyhetsbrevet måste utformas på ett sätt som tilltalar målgruppen som det skickas till. Det första du bör tänka på är att anpassa textstycket till formen och designen. Högkvalitativa textstycken och layout bör alltså balanseras på ett passande sätt
2. Tänk på budskapet
Texten ska fånga målgruppens uppmärksamhet och vara både intressant och värdefull för mottagarna. Budskapet i nyhetsbrevet ska anpassas till sändarnas intressen och önskemål för att skapa mervärde.
1. Välj rätt målgrupp
Viktigast av allt – se till att nå din målgrupp! Filtrera utskicken genom att sända olika brev till olika målgrupper, om företaget har olika sådana. På det sättet tillfredsställer du allas behov på ett smidigt sätt.