Alla minns sin första moppe. Som man längtade till 15-årsdagen! Äntligen skulle man kunna åka till kompisarna utan att vara rädd för att bli stoppad av farbror blå.
Att man sedan fixade och trixade med uppborrning och inställning av luftmunstycket så det skulle gå lite snabbare än 30 km/h…det talade man tyst om bland föräldrar och andra vuxna.
Här är en lista på tio nostalgiska moppar från 50-, 60- och 70-talet. Vilken är din favorit?
10. Piaggio
Piaggio grundades i Genua, Italien redan 1884 av Rinaldo Piaggio, men det var först efter andra världskriget då behovet av ett billigt och enkelt fortskaffningsmedel som Piaggio började tillverka mopeder/scootrar. Dessförinnan var Piaggio faktiskt flygplanstillverkare. Största succén blev en scooter som döptes till Vespa (Geting på Italienska). Dock var det först en bit in på 70-talet som Piaggio blev ett populärt mopedmärke här i Sverige.

9. REX
REX grundades i Halmstad 1896. Först gjorde man cyklar, sen motorcyklar, men då riksdagen den 23 maj 1952 beslutade att ”cyklar med hjälpmotor skulle fritas från registrerings-, skatte-, försäkrings- och körkortsbestämmelserna”, började man istället tillverka mopeder. Den egna produktionen upphörde på 70-talet då man istället började importera färdigbyggda mopeder från KTM i Österrike på vilka man helt enkelt bara klistrade REX-märket.

8. Mustang
Trelleborgs velocipedfabrik grundades år 1923 av Carl Liljeberg och lades ned 1994. Mellan åren 1952 till 1984 tillverkade man mopeder under namnet Mustang, samtliga med Zündapp-motorer. Mustangen blev en populärt moped, speciellt i de södra delarna av Sverige.

7. Husqvarna
Tillsammans med Harley-Davidson och Triumph är Husqvarna ett av de tre äldsta motorcykelmärkena i världen. Som så många andra svenska cykel- och MC-fabriker började Husqvarna tillverka mopeder 1952. Tillverkningen pågick fram till 1968. Mest känd blev den klassiska Novolette-modellen.

6. Tomos
Tomos grundades så sent som 1954 i Koper, Slovenien. Man började med att tillverka lätt modifierade Puch-mopeder på licens. Skillnaden var att motorerna på Tomos var luftkyld i stället för fläktkyld. Märket var mycket populärt i Sverige framförallt under 60-talet. Än idag tillverkas Tomos-moppar.

5. Sachs
Företaget grundades 1895 som Schweinfurter Präzisions-Kugellagerwerke Fichtel & Sachs av Ernst Sachs och Karl Fichtel. Mest känt för att tillverka den pålitliga Sachs-motorn som levererades till många andra mopedfabrikanter. Dock gjorde man även egna mopeder.

4. NSU
Grundat redan 1873. NSU har genom åren blivit ett respekterar fordonsmärke, då de tillverkat cyklar, mopeder, motorcyklar och bilar. 1880 flyttade företaget från Riedlingen till NeckarSUlm därav namnet NSU. Mellan åren 1953 till 1963 tillverkade NSU över en miljon mopeder av modellen Quickly, en klassiker som fanns i många svenska hem.

3. Fram
Ett cykelmärke från Uppsala med anor från 1897. Företaget såldes i början av 1900-talet till Industrikompaniet King i Helsingborg och döptes om till Fram-King. Mopedmodellen Clipper blev omåttligt populär bland ”tuffa killar” på 60-talet, då det visade sig att de var mycket lätta att trimma så de med lätthet for fram i hastigheter väl över de dubbla tillåtna.

2. Zündapp
Grundades 1917 i Nürnberg. Det egentliga namnet var Zünder- und Apparatenbau G.m.b.H. Zündapps mopeder blev en stor succé i Sverige då de modeller som såldes här var dimensionerade för högre effekt, och dessutom var relativt enkla att ”meka” med i syfte att påverka hastigheten.

1. Puch
Puch-moppen toppar listan över klassiska mopeder. Företaget grundades i Österrike redan 1899 av Johann Puch. 1904 startade man personbilstillverkning. Efter andra världskriget satsade man på licenstillverkning av Fiat 500 under namnet Steyr-Puch 500. Stryktåliga och lätt att trimma blev PUCH-modeller som Dakota, Montana, Florida, Alabama och Max de mest populära mopederna i Sverige under 60- och 70-talen.